Przesłanie i problematyka „Nie-boskiej komedii” – wartości, ideały i tematy ważne Krasińskiego

Fabuła utworu obejmuje dwa obszary: życie rodzinne głównego bohatera – hrabiego Henryka – oraz rewolucję społeczną wywołaną przez lud w geście buntu przeciwko klasie rządzącej; tematyka moralna i egzystencjalna podejmowana jest na obu tych polach.

W pierwszej części widzimy bowiem, jak hrabia bierze ślub z ukochaną Marią, jednak szybko nudzi mu się życie męża i ulega pokusie Dziewicy symbolizującej ideały poezji, której piękno w istocie jest złudne. W efekcie dochodzi do tragedii rodzinnej, ponieważ zrozpaczona żona umiera, a syn ciężko choruje i w ostatecznie również ponosi śmierć.

Główny bohater co prawda pojmuje błędy, jakie popełnił, ale wiąże się to z ogromnymi kosztami. Bohaterowi musi bowiem najpierw podjąć złe wybory moralne i poprzez doświadczenie oraz ujrzenie ich skutków dojść do wniosku, że były one nieodpowiednie. W dramacie Zygmunta Krasińskiego problematyka egzystencjalna pojawia się również w odniesieniu do rewolucji społecznej będącej jego głównym tematem. Mianowicie autor przedstawił ją w niezwykle krytycznym świetle, jako wydarzenie pełne cierpienia, śmierci, przemocy, nienawiści i wzajemnego upokorzenia, które nie prowadzi do niczego dobrego.

Rewolucja jest tu symbolem upadku moralności i zniszczenia wszelkich wyższych wartości oraz ideałów. Krasiński pokazuje, że ludzki świat został tak mocno zdegenerowany, że aby przywrócić w nim porządek, potrzebna jest interwencja samego Chrystusa, ponieważ tylko on ma na tyle siły, aby ujarzmić ludzkie instynkty.

Co ważne, w „Nie-boskiej komedii” krytyce ulega całe społeczeństwo, czyli zarówno władza reprezentowana przez arystokrację, jak i rewolucjoniści zamierzający ich obalić. W ten sposób Krasiński podejmuje dywagacje na temat ogólnej kondycji moralnej społeczeństwa, które zostaje przedstawione w bardzo negatywnym świetle.

Jednocześnie autor zwraca uwagę, że wyłącznie odwołanie się do podstawowych wartości chrześcijańskich może odbudować świat, ponieważ ludzie upadli tak nisko, że w imię władzy mogą się tylko nawzajem wyniszczać. Walka dobra symbolizowanego przez Chrystusa ze złem uosabianym przez rewolucjonistów i arystokratów nadaje utworowi uniwersalny charakter.

 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *