„Śmierć Marata” – interpretacja, opis, analiza obrazu

Namalowany przez Davida Jacques-Louisa obraz zatytułowany „Śmierć Marata” na pierwszym planie przedstawia uśmierconą postać tytułowego Jeana-Paula Marata, jednego z liderów rewolucji francuskiej i jednocześnie bliskiego przyjaciela autora obrazu, zasztyletowanego podczas kąpieli przez jedną z Żyrondystek. Widzimy więc nieboszczyka leżącego w wannie, którego ramię i głowa opadają ku podłodze i który w prawej dłoni trzyma pióro, a w lewej list.

Śmierć spotkała go więc podczas pracy, co w połączeniu z zastygłą pozą oraz pełnym powagi wyrazem twarzy daje efekt męczeństwa. Umieranie tytułowej postaci zostało więc wyidealizowane i uległo heroizacji. Takie wrażenie potęguje zamknięta kompozycja, zastosowanie zimnych barw i czarno tło. Wszystko to w połączeniu sprawia wrażenie spokoju i opanowania, dlatego gdyby nie znajomość faktycznych przyczyn śmierci Marata, trudno byłoby się domyślić, że został on zamordowany, bo obraz bynajmniej tego nie sugeruje.

 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *